معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان شبکه فن بازار سراسر کشور عنوان كرد:
صنعت يكي از حلقههاي اصلي اكوسيستم نوآوري و فنآوري است
سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقهای و تخصصی کشور روز شنبه با حضور معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئیس پارک فنآوری پردیس، رئیس شبکه فن بازار ملی ایران و جمعی از فعالان شبکه فن بازار سراسر کشور در ساختمان معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری برگزار شد.
سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقهای و تخصصی کشور روز شنبه با حضور معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئیس پارک فنآوری پردیس، رئیس شبکه فن بازار ملی ایران و جمعی از فعالان شبکه فن بازار سراسر کشور در ساختمان معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران، در این نشست از 32 قرارداد سرمایهگذاری مبتنی بر فنآوری با ارزش بیش از 900 میلیارد ریال رونمایی و در ادامه، تعداد 8 قرارداد سرمایهگذاری بهصورت نمادین با حضور طرفین عرضه و تقاضای فنآوری امضاء و مبادله شد.
نانو ژلهای داخل چشمی (HPMC) در سرنگهای از پیش پر شده با مواد اولیه طبیعی و گیاهی همراه با آنتی بیوتیک و ماشین برداشت گل زعفران هر دو از فن بازار منطقهای کرمانشاه، تولید متیل کلراید بدون ضرر به انسان در تولید کفش از فن بازار منطقهای آذربایجان شرقی، فنآوری اسکنر سنگ (پردازش تصویر سنگ اسلب) از فن بازار منطقهای اصفهان، عایق فوق حرارتی نانو و نوار دودبند نسوز از فن بازار منطقهای مرکزی، تولید پلی سلیکات روی (سان اکسید روی) از فن بازار منطقهای یزد، تولید پلیمر گیاهی ضدمیکروب و ماده ضد رسوب میتره هر دو از بروکر همکار شبکه فن بازار ملي ايران، از جمله قراردادهاي سرمايهگذاري رونمايي شده در اين نشست بودند.
صنعت يكي از حلقههاي اصلي اكوسيستم نوآوري و فنآوري است
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در آئين گشايش سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای کشور با تأكيد بر توسعه نوآوري و فنآوري در صنعت اظهار داشت: در دنياي امروز نوآوري و فنآوري نيازمنديهاي اساسي صنايع براي رشد مستمر است كه منتج به بهبود صادرات و رقابت پذيري محصولات و خدمات در سطح جهاني ميشود.
محسن صالحينيا گفت: سياست دولتها در کشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه، تقويت و ارتقاء بنيه علمي و فني شرکتهاي فراهم کننده خدمات فنآوري، تحقيق و توسعه و ايجاد بستر مناسب براي هرچه تخصصيتر شدن فعاليت آنهاست. از اينرو اهميت بحث از آنجا ناشي ميشود كه بخش فنآوري و تحقيق و توسعه يكي از ضروريات توسعه كسب و كارها در دنياي امروز است.
وي افزود: رقابت در كيفيت، قيمت، زمان، تنوع بسيار بالاي محصولات، تغيير پيوسته فنآوريهاي جديد، ظهور رقباي جديد و ... از جمله مسائلي است كه كسب و كارها براي حضور در بازارها به آن نياز دارند.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران به نقش و جايگاه صنايع در اكوسيستم نوآوري و فنآوري نيز اشاره و اضافه كرد: صنعت بهعنوان يكي از حلقههاي اكوسيستم نوآوري و فناوري و يكي از اجزاء اصلي اين اكوسيستم است. به عبارت ديگر، چنانچه ساير اجزاء از جمله دانشگاهها، پژوهشگاهها و ... حتي در جريان تعامل كامل با يكديگر به توليد علم بپردازند، اين اكوسيستم جريان درستي نخواهد داشت. اين نكتهاي است كه در سالهاي گذشته در كشور ما بهعنوان حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه محسوب ميشد و كمكم جريان رودخانهاي ارتباطات در كشور درحال شكل گيري است.
صالحينيا ادامه داد: بر اساس تجارب جهاني در اغلب بنگاهها، حلقه ساخت و توليد كمترين سهم ايجاد ارزش افزوده را در مقايسه با ساير حلقههاي زنجيره ارزش دارد؛ اما در كشور ما بيشترين حجم حمايتها و اعتبارات به حلقه ساخت و توليد اختصاص يافته و توجه چنداني به توسعه ساير حلقهها نشده است.
وي با اشاره به اينكه كسب ارزش افزوده بالاتر مستلزم بهبود تمامي حلقههاي زنجيره ارزش است، تأكيد كرد: مشاركت در زنجيره ارزش جهاني بايد بر مبناي مزيتهاي اقتصادي و منطقهاي صورت گيرد. همچنين توسعه ساير حلقههاي زنجيره ارزش نيز در گرو ايجاد و توسعه واحدهاي ارائه دهنده خدمات توسعه كسب و كار است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه، چالشهاي اصلي توسعه نوآوري و فنآوري در بنگاههاي كوچك و متوسط كشور را در دو سطح "طرف تقاضا (بنگاهها)" و "طرف عرضه (فنآوران)" تشريح كرد.
صالحينيا، آگاهي ناكافي بنگاههاي كوچك و متوسط از ضعف نوآوري و فنآوري موجود در سيستمها و فرآيندها، به رسميت نشناختن ضعف نوآوري و فنآوري بهعنوان يك چالش اصلي و عدم ارتباط مستمر و شبكهاي بين عرضه كنندگان فنآوري و متقاضيان، انگيزه پايين بنگاههاي كوچك و متوسط براي سرمايهگذاري در نوآوري و فنآوري، توان مالي پايين بنگاههاي كوچك و متوسط براي استفاده از خدمات نوآوري و فنآوري و اعتماد پايين بنگاههاي كوچك و متوسط به اثربخش بودن خدمات مراكز و نهادهاي فعال در حوزه فنآوري را از جمله چالشهاي اصلي توسعه نوآوري و فنآوري در بنگاههاي كوچك و متوسط در سطح طرف تقاضا (بنگاهها) عنوان كرد.
وي چالشهاي اصلي توسعه نوآوري و فنآوري در بنگاههاي كوچك و متوسط در سطح طرف عرضه (فنآوران) را نيز به اين شرح برشمرد: تقاضاي پايين براي خدمات نوآوري و فنآوري از طرف بنگاههاي كوچك و متوسط، عدم انطباق خدمات نوآوري و فنآوري دانشگاهها با نيازهاي واقعي و بهروز بنگاههاي كوچك و متوسط، فعال و پويا نبودن دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي در برقراري ارتباط مؤثر با بنگاههاي كوچك و متوسط، شناخت ناكافي دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي از نيازهاي فنآورانه بنگاههاي كوچك و متوسط و موازي كاري دانشگاهها با ساير مراكز در ارائه خدمات نوآوري و فنآوري به بخش صنعت و عدم هماهنگي بين مراكز عرضه فنآوري.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران همچنين به نقش سازمان متبوع خود در اكوسيستم نوآوري و فنآوري اشاره كرد و گفت: اين سازمان براي رفع مشكلات و چالشهاي توسعه نوآوري و فنآوري در بنگاههاي كوچك و متوسط نسبت به ایجاد زیرساخت صنعتی يعني شهرك و ناحيه صنعتي براي استقرار واحدهاي صنعتي و ايجاد و توسعه زيرساختهاي توسعه فنآوري نظير شهرك فنآوري و مركز خدمات فنآوري و كسب و كار اقدام ميكند.
صالحينيا با اشاره به اينكه در شرایط فعلی و با توجه به سیاستهای جديد، اولین استراتژی و هدف اين سازمان، حمایت از صنایع کوچک در کنار ايجاد زیرساختهای صنعتی است، افزود: برنامهريزي و ايجاد زيرساختهاي نرم افزاري توسعه بنگاههاي كوچك و متوسط در چهار گروه توسعه صنعتي و فنآوري، توسعه بنگاهها و كارآفريني، توسعه بازار و امور بينالملل و كمك به تأمين مالي و سرمايهگذاري و همچنين انجام برنامههاي توسعهاي با مدلهاي بينالمللي نظير برنامه توسعه خوشههاي كسب و كار، نظام مبادلات پيمانكاري فرعي، تدوين مدلهاي عارضه يابي و توسعه و رسوخ فنآوري در بنگاههاي كوچك و متوسط، از جمله محورهاي اصلي برنامههاي حمايتي SMEهاست.
وي اضافه كرد: سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران و شركتهاي استاني تابعه آن هماینک با دارا بودن 498 شهرک و 318 ناحیه صنعتی و 3 منطقه ويژه اقتصادي درحال بهرهبرداری، 65 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصي، 6 شهرک فنآوری، 37 مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، 2 مجتمع فنآوري اطلاعات و خدمات نرمافزاري، 80 هزار و 53 قرارداد منعقده و بهرهبرداری از 44 هزار و 432 واحد صنعتی و 2 هزار و 993 واحد كارگاهي، موجبات اشتغال مستقیم 897 هزار و 572 نفر را در سراسر كشور فراهم نموده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اين سازمان به منظور توسعه خوشههاي كسب و كار و تسهيل نوآوري شبكهاي در سطح بنگاههاي كوچك و متوسط نسبت به شناسايي 473 خوشه صنعتي، اجراي 9 پروژه و اتمام 170 پروژه امكان سنجي توسعه خوشهاي، مطالعه شناختي 7 پروژه و پياده سازي 30 پروژه توسعه خوشهاي در دست اجرا و اتمام 98 پروژه توسعه خوشهاي اقدام نموده است.
صالحينيا همچنين ايجاد و بهرهبرداري از 6 شهرك فنآوري با هدف ايجاد زيرساخت مناسب شامل امكانات فيزيكي و خدمات نرم افزاري به منظور توسعه فنآوري و ارتقاء توان رقابت پذيري واحدهاي صنعتي، حمايت از واحدهاي فنآور و دانش بنيان، ايدههاي كارآفرينانه، تجاري سازي نتايج تحقيقات و همچنين بستر مناسب تحقيق و توسعه و تسهيل فعاليت متخصصان و محققان را از ديگر اقدامات سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران عنوان كرد و از استقرار 194 مشاور، واگذاري و بهرهبرداري از 21 آزمايشگاه، 26 واحد تحقيق و توسعه و 29 واحد فنآور توليدي در شهركهاي فنآوري مذكور خبر داد.
وي به ايجاد و بهرهبرداري از 37 مركز خدمات فنآوري و كسب و كار به منظور ايجاد امكانات مناسب براي استقرار ارائه كنندگان خدمات كسب و كار در زمينههاي فني و مهندسي، فنآوري، مديريتي، مالي، حقوقي، بازاريابي، آموزشي و ... و استقرار 685 مشاور با اشتغال 1585 نفر اشاره كرد و افزود: 3 مركز خدمات فنآوري و كسب و كار نيز در سطح شهركها و نواحي صنعتي كشور در دست ساخت ميباشد.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران اضافه كرد: حمايت از برگزاري 59 رويداد استارتاپي در سراسر كشور و احصاء و شناسايي 273 ايده برتر به منظور تقويت ايدههاي نو و خلاق، شناسايي 480 واحد صنعتي مستعد، كمك به دانش بنيان شدن 341 واحد صنعتي و استقرار 280 واحد صنعتي دانش بنيان در سطح شهركها و نواحي صنعتي، بخش ديگري از برنامههاي حمايتي اين سازمان از توسعه فنآوري، تجاري سازي و توسعه بازار محصول SMEها ميباشد.
صالحينيا همچنين به شناسايي 430 نياز و رفع 174 نياز فنآورانه از طريق ايجاد و راهبري 14 فن بازار منطقهاي با همكاري پارك فنآوري پرديس و مراكز مبادله فنآوري در راستاي تأمين نيازهاي فنآوري صنايع، نفوذ فنآوريهاي نوين در آنها، بهبود فرآيند مبادلات فنآوري و ارتقاء خدمات در اين حوزه اشاره كرد و گفت: ميزان فروش محصولات دانش بنيان يا تجاري سازي از طريق فن بازارهاي منطقهاي تحت مسئوليت اين سازمان در سه سال اخير حدود 242 ميليارد ريال و گردش مالي آنها طي چهار و نيم سال فعاليت، 2900 ميليارد ريال بوده است.
وي در پايان راه اندازي مركز مبادله فنآوري ايران و كره جنوبي و برنامهريزي براي اقدام مشابه با تركيه و ساير كشورها در جهت توسعه همکاری بنگاههاي كوچك و متوسط و اهداف اقتصادی و تجاری فيمابين ايران و كشورهاي توسعه يافته صنعتي در راستای همافزایی ناشی از اشتراک فنآوری، نوآوری و سرمایهگذاریهای مشترک را از مهمترين محورهاي برنامههاي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران در حوزه ارتباطات بينالمللي نام برد.
"فن بازار" به معنای بازار فنآوری و محلی برای مبادلات فنآوری است. در واقع "فن بازار" یك بنگاه معاملات فنآوری است كه با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیك كردن طرفهای "عرضه" و "تقاضا" در حوزه فنآوری و محصولات پیشرفته را برعهده دارد.
شناسایی و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه فنآوری، جلب سرمایهگذاران، تسهیل روند تجاری سازی دانش فنی و سایر فعالیتهای حرفهای كه منجر به "توسعه بازار فنآوری" میشود، از جمله نقشهای اساسی فن بازارها است. در دنیا فن بازارها به سه دسته فن بازارهای "اطلاعات فنآوری"، فن بازارهای "انتقال فنآوری" و فن بازارهای "تركیبی" تقسیمبندی میشوند.
© گزارش تصويري
نظر دهید