تيتر اخبار
  • 1402/12/08 - 21:15
  • - تعداد بازدید: 87
  • - تعداد بازدیدکننده: 87
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZcGd
وزیر صمت کشورمان در حاشیه سیزدهمین اجلاس WTO تأکید کرد:

ضرورت تقویت همکاری میان کشورهای در انتظار عضویت در سازمان تجارت جهانی

وزیر صمت ایران در حاشیه برگزاری سیزدهمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی (WTO) ، مشارکت در نشست وزرای گروه غیر رسمی دولت‌های در حال الحاق به سازمان تجارت جهانی را مایه افتخار دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست گروه غیر رسمی کشورهای در حال الحاق سازمان تجارت جهانی که در حاشیه سیزدهمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی برگزار شد، سخنرانی کرد.

در این نشست که دوشنبه ۷ اسفندماه در ابوظبی امارات برگزار شد، معاون دبیرکل سازمان تجارت جهانی نیز حضور داشت، مباحث و منافع کشورهای در حال الحاق مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

ژانگ معاون دبیرکل WTO گفت: بعد از ۸ سال دو کشور در این اجلاس مذاکرات الحاق خود را به اتمام رساندند و امیدواریم بعد از این، کشورهای دیگر نیز به زودی به عضویت سازمان تجارت جهانی درآیند.‌

وی افزود: کشورهایی که به عضویت WTO درآمده‌اند، نشان دادند با حمایت سیاسی و تلاش خوب کشورها، عضویت در WTO قابل تحقق است و به شرایطی برد‌-برد می‌انجامد.

«عباس علی‌آبادی» وزیر صمت ایران در این نشست مطالب خود را به شرح زیر ارائه کرد:

* مشارکت در نشست وزرای گروه غیر رسمی دولت‌های در حال الحاق به سازمان تجارت جهانی برای من مایه افتخار است.

* ما از تشکیل به هنگام این گروه در سال ۲۰۱۸ خرسندیم.

* این اقدام گام مهمی در جهت تقویت همکاری میان کشورهایی است که در انتظار عضویت در سازمان تجارت جهانی هستند.

* از جمهوری ازبکستان بابت تلاش‌های مستمر در دوره ریاست گروه قدردانی می‌کنم.

* تعهد ازبکستان به تسهیل گفتگو و همکاری میان دولت‌های در حال الحاق شایسته تقدیر است.

* بر اساس دستاوردهای حاصل شده تاکنون، جمهوری اسلامی ایران مصمم به تقویت بیشتر کارایی این گروه است.

* از دبیرخانه تجارت جهانی برای نقش آفرینی در تشکیل و حمایت از این گروه سپاسگزارم.

* بر این باوریم که این گروه غیر رسمی به‌عنوان محفلی مهم برای تبادل نظر و آگاهی از مسائل گسترده درون سازمانی عمل می‌کند.

* افزایش آگاهی از تحولات در درون سازمان به‌ویژه برای دولت‌های در حال الحاق، برای جهت‌گیری صحیح و آمادگی برای ورود به یک سازمان امری حیاتی است.

* بیانیه گروه که امروز در این نشست تصویب خواهد شد، نشان دهنده تعهد جدی دولت‌های در حال الحاق به رعایت اصول نظام تجارت چند جانبه است.

* همانگونه که مستحضرید جمهوری اسلامی ایران نقش فعالی در این بیانیه داشته و از آن حمایت می‌کند.

گفتنی است گروه غیر رسمی دولت‌های در حال الحاق متشکل از ۲۴ کشور در حال الحاق WTO است که در سال ۲۰۱۸ تشکیل شده و منافع کشورهای در حال الحاق را نمایندگی می‌کند.

گروه غیر رسمی کشورهای در حال الحاق تلاش می‌کند روند پیوستن کشورهای در حال الحاق را به این سازمان بین‌المللی تسهیل کند.

آمادگی ایران برای شروع جلسه الحاق به WTO

«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، همچنین در حاشیه سیزدهمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در ابوظبی برگزار شد، گفت: ایران از هیچ تلاشی برای انطباق رژیم تجارت خود با قواعد و مقررات قابل قبول سازمان تجارت جهانی فروگذار نکرده است و این باعث شده ما به وضعیت مطلوب برای عضویت سازمان تجارت جهانی نزدیک‌تر شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم به‌محض شروع جلسه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، مذاکرات فنی را شروع کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: چالش‌های کنونی که به‌دلیل شیوع کوید 19 و تنش‌های ژئوپلتیک تشکیل شده است، اهمیت حفظ رویکرد منصفانه و متمرکز به تجارت را بویژه در چهارچوب تجارت چند جانبه پر رنگ‌تر می‌کند، بنابراین نقش آفرینی سازمان تجارت جهانی بسیار حائز اهمیت است.

علی‌آبادی همچنین گفت: امیدوارم فرایند الحاق به سازمان تجارت جهانی، فرآیندی دقیق و روان بوده و موجبات راحتی و سعادت مردم را به ارمغان آورد.

فعالیت‌های سیزدهمین کنفرانس سازمان تجارت جهانی دیروز با حضور 175 عصو در ابوظبی آغاز شد و تا ۲۹ فوریه (۱۰ اسفندماه) ادامه خواهد داشت.

وزرای بازرگانی و مسئولان بلندپایه‌ای از سراسر جهان در این کنفرانس حضور دارند و درباره قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌های تجارت جهانی و بازسازی آینده آن رایزنی خواهند کرد.

  • گروه خبری : سرخط خبرها,گروه اخبار مهم,گروه سایر اخبار,اخبار مدیران
  • کد خبر : 24864
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
تنظیمات قالب