انجام مطالعات امکان سنجی، ابزاری براي هدایت صنایع کوچک
در برخی از شهرکها و نواحی صنعتی كشور شاهد تعدادی از واحدهای صنعتی راکد هستیم که بررسیها نشان میدهد چنین واحدهایی عمدتاً مطالعات فنی، اقتصادی و مالی را انجام ندادهاند.
در برخی از شهرکها و نواحی صنعتی كشور شاهد تعدادی از واحدهای صنعتی راکد هستیم که بررسیها نشان میدهد چنین واحدهایی عمدتاً مطالعات فنی، اقتصادی و مالی را انجام ندادهاند.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران به نقل از خبرگزاری برنا، تدوین طرحهای امکان سنجی و ارزیابی طرحها به منظور ایجاد یک کسب و کار تولیدی یا یک واحد ارائه کننده خدمات، از مهمترین اقدامات پیش از ورود به صنعت و ایجاد بنگاه اقتصادی است؛ چرا که این مطالعات بهعنوان یک ابزار از به هدر رفتن منابع مالی و زمانی سرمایه گذاران صنعتی جلوگیری میکند.
سرمایه گذاران صنعتی پیش از شروع به فعالیت اقتصادی، باید با مشاوران و متخصصان آن حوزه در جهت شفاف شدن چشم انداز آینده کسب و کار مشورت، موارد لازم را ارزیابی و موضوعاتی که ممکن است در آینده کسب و کار را با مشکلات جدی مالی روبهرو کند، بررسی نمایند. در همین راستا ابزاری تحت عنوان "مطالعات امکان سنجی" وجود دارد که با دارا بودن چارچوبی مشخص، تمام جنبههای گوناگون طرح را ارزیابی و مورد بررسی قرار میدهد و از بهوجود آمدن ضررهای ناشی از عدم مطالعه برای سرمایه گذاران در آینده جلوگیری میکند.
اهداف زیادی از ایجاد یک کسب و کار نوپا مد نظر سرمایه گذاران است؛ از کسب درآمد و تولید ثروت گرفته تا بهوجود آمدن فرصتهای اشتغال و حتی در برخی موارد صادرات محصولات. لذا هر سرمایه گذار باید موضوعات مختلفی مانند مکان یابی، بررسیهای فنی، اقتصادی و مالی طرح را بررسی نماید و درصورتی که مطالعات امکان سنجی توسط مشاور حقیقی یا حقوقی تدوین شود، سرمایه گذار باید قابلیت ارزیابی طرح تدوین شده را دارا باشد تا از صحت آن اطمینان حاصل نماید، زیرا بدیهی است که برای یک سرمایه گذاری بزرگ، اطمینان داشتن به یک مشاور کافی نیست و سرمایه گذاران باید خود این توانایی را داشته باشند که طرحهای تدوین شده را مورد ارزیابی قرار دهند.
مطالعات امکان سنجی یک پاسخ مناسب برای تصمیم گیری به سرمایه گذاری است؛ بنابراین یکی از مهمترین ویژگیهای تدوین این مطالعات، شناسایی زوایای مبهم و ناشناخته طرح به منظور هرچه شفاف تر شدن راه مبهم آینده است و جزئیات تمام موارد طرح در این مطالعات مورد بررسی قرار میگیرد.
سند چشم انداز، مأموریت، تعیین اهداف کوتاه مدت، اهداف بلند مدت و مواردی از این قبیل، موضوعاتی هستند که به نظرات شخصی سرمایه گذار بستگی دارند، اما برخی موارد دیگر مانند تعیین قیمت تمام شده محصول، از آن دسته موضوعاتی است که عوامل گوناگونی بر روی آن اثرگذار میباشد. محاسبات اقتصادی و مالی در این مطالعات موارد گوناگونی مانند سود، نرخ بازگشت سرمایه و نقطه سر به سر را مورد بررسی قرار میدهد.
در برخی موارد اگر محاسبات پیچیده یا طرح از ابعاد بزرگتری برخوردار باشد، باید از نرم افزارهای مهندسی صنایع به منظور محاسبات استفاده شود که معمولاً چنین طرحهایی به منظور اخذ تسهیلات و جهت ارائه به بانکهای عامل تدوین میشوند.
درخصوص مطالعات بازار با بررسی دقیق وضع موجود، تحلیل رقبا و پیشبینی تقاضای آینده میتوان بهصورت مطالعات میدانی، وضع موجود و آینده را بررسی کرد. جامعه هدف و مشتریانی که در آینده مخاطب محصول و خدمات قرار میگیرند، باید از مرحله اول شناسایی و آنالیز شوند.
همچنین سلایق، نیازها و خواستههای مشتریان آینده باید بهصورت فهرستی جمع آوری شود. این موضوع از اصلیترین موارد هر کسب و کار میباشد که با شناخت کافی از مشتری و بازار هدف، برنامهای براي فروش محصول تدوین شود. بنا بر آنچه گفته شد، تدوین مطالعات امکان سنجی پیش از شروع یک کسب و کار دارای جایگاه ویژهای است.
سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت
بهطور کلی حمایت از SMEها، از اصلیترین فعالیتهایی است که در حوزه صنعت باید به آن پرداخته شود. خوشبختانه رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع، رویکردی بسیار قوی و روشن است و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مکرراً به این موضوع تأکید شده است.
طبق آمار اعلام شده، حدود ۲۱ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور غیرفعال و راکد هستند که در گام اول در سال جاری قرار است یک هزار و ۵۰۰ واحد فعال سازی شوند. راهکارهایی از این دست و حمایتهای این چنینی از یک افق روشن برای صنعت کشور نوید میدهد. طبق بررسیهای بهعمل آمده به طرق مختلفی میتوان این حمایتها را اعمال کرد:
• اعطای تسهیلات برای طرحهای صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا
• اعطای تسهیلات با بهره کم
• برگزاری دورههای آموزشی در راستای ارتقاء سطح دانش و مهارت پرسنل واحدهای صنعتی
• برگزاری تورهای صنعتی در راستای هم افزایی واحدها
• حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی براي ارائه تواناییها و پتانسیل آنها
• توجه به انرژیهای تجدید پذیر
• مهیا کردن بسترهای بازار یابی نوین
نظر دهید