معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اتاق تهران عنوان كرد:
با اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده، بخشی از مشکلات کمبود منابع شهركهاي صنعتي حل میشود
محسن صالحينيا در ششمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت: حدود 850 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که در بیش از 60 درصد آنها یا مشکلات زیرساختی وجود ندارد یا مشکلات در آنها اندک است.
ششمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي تهران به بررسي مسائل و مشكلات شهركهاي صنعتي كشور اختصاص داشت؛ نشستی با حضور محسن صالحينيا، معاون وزير و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران و تعدادی از فعالان مستقر در برخی شهرکهای صنعتی کشور که ضعف زیرساختها در شهرکها از جمله آب، برق، گاز و فاضلاب را مورد انتقاد قرار دادند.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران، در ابتدای این نشست، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره قاعده کاری این سازمان برای ایجاد شهرک صنعتی توضیح داد و گفت: بعد از شناسایی محل مناسب برای تولید صنعتی توسط صنایع کوچک و متوسط، ارائه امکانات اولیه نظیر آب، برق، گاز و فیبر نوری مورد بررسی قرار میگیرد. اخیراً نیز موضوع تصفیه و بازچرخانی آب اهمیت بسیاری پیدا کرده و مورد توجه قرار میگیرد. پس از مشخص شدن ساختار اولیه، نسبت به تملیک محل اقدام میشود. در ادامه، ایجاد راههای دسترسی در حد اولیه ایجاد شده و سپس با انعقاد قرارداد، زمینها در اختیار سرمایهگذاران قرار میگیرد.
محسن صالحینیا در ادامه یکی از مهمترین معضلات شهرکها را مسأله آب عنوان کرد و افزود: البته در برخی استانها این محدودیت وجود دارد و در برخی دیگر از استانها موضوع آب، کمتر مسأله ایجاد کرده است. همچنین دسترسی به برق و شبكه فاضلاب نیز از معضلات دیگر در شهرکها محسوب میشود.
وي با اشاره به اینکه هزینههای عمرانی از جمله جدول بندی یا آسفالت از یک سال و نیم گذشته تا کنون، چهار برابر شده است، اضافه كرد: بودجههای عمرانی درنظر گرفته شده نیز بهطور معمول کمتر از 10 درصد تحقق پیدا میکند که البته این اعتبارات در مقابل افزایش هزینهها کم اثر میشود. افزون بر این، بخش عمدهای از حق انتفاعهایی که در قراردادها قید میشود، با عدم پرداخت روبهرو میشود.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران ادامه داد: حدود 850 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که در بیش از 60 درصد آنها یا مشکلات زیرساختی وجود ندارد یا مشکلات در آنها اندک است.
صالحینیا در ادامه از بررسی قریب الوقوع لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس شوراي اسلامي خبر داد و يادآور شد: در این لایحه، پیشبینی شده است که یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ایجاد و نگهداری زیرساختها و مدیریت پسماند در شهرکها اختصاص پیدا کند.
او بر این عقیده بود که با تصویب این بخش از لایحه، بخشی از مشکلات شهرکها که ناشی از کمبود منابع است، حل میشود.
ضرورت تأمین پایدار آب در شهرکهای صنعتی
در ادامه این نشست، مدیرعامل شركت شهرکهای صنعتی تهران نيز با بیان اینکه هم تهران و هم شهرکهای صنعتی ساير استانها از نظر دسترسی به منابع مظلوم واقع شدهاند، گفت: سهم اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی نسبت به اعتبارات کل هر استان به گونهای است که سهم استان تهران، یک درصد و میانگین کشوری 4 درصد است.
صابر پرنیان با اشاره به ضرورت تأمین پایدار آب در شهرکهای صنعتی استان تهران افزود: در سال جاری با هزار تانکر که از مشهد اجاره گرفتیم، آب 400 واحد را توزیع کردیم.
وي در ادامه به اشتغال 350 هزار نفری در شهرکهای صنعتی استان تهران اشاره و اضافه کرد: اگر در بازه سه سال آینده، یک هزار میلیارد تومان به صنعت اين استان تزریق نشود، صدها واحد تولیدی تعطیل میشوند.
محمد رضا زهرهوندی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي تهران نيز در بخش ديگر اين نشست گفت: بخش خصوصی در نبود زیرساختها در شهرکهای صنعتی، تولید را با چنگ و دندان حفظ کرده است. در چنین شرایطی، سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران چه تمهیداتی برای حفظ تولید در سال رونق تولید اندیشیده است؟
حق انتفاع شهرکها در خود آنها هزینه نمیشود
در ادامه، يك فعال توليدي در شهرک صنعتی پرند مشکلات شهرکهای صنعتی را به دو بخش کلان و خرد تفکیک کرد و گفت: مشکلاتی که ناشی از سطح کلان اقتصاد است، ممکن است قابل درک باشد، اما بخش عمدهای از مشکلات خرد شهرکها به نوع مدیریت آن بازمیگردد که غیرقابل درک است.
مسعود شنتیایی افزود: شهرک صنعتی پرند بهعنوان یکی از مهمترین شهرکهای استان تهران در سال 1383 راه اندازي شده و 80 تا 90 درصد واحدهای تولیدی پول زمین را پرداخت کردهاند و حتی در صورت دیرکرد، جریمه هم پرداختهاند. اما این پول در خود شهرک هزینه نشده و زیرساختهای شهرک ناقص مانده است. در واقع چنانچه، تکمیل خطوط آب، برق و فاضلاب اکنون انجام شود، هزینه آن چند برابر هزینه زمان راه اندازي شهرک خواهد بود.
وي در ادامه از برخی موانع توسعه واحدهاي توليدي در شهرکهای صنعتی نظیر آنچه او "قوانین متضاد" میخواند، انتقاد و اضافه کرد: حدود دو سال است که درخواست مجوز توسعه واحد خود در شهرک را ارائه کردهایم و محیط زیست با آن مخالفت کرده است.
تکمیل شهرکهای موجود بهجای ایجاد شهرکهای جدید
يك فعال اقتصادی ديگر نیز با بیان اینکه واحدهایی که در شهرکهای صنعتی مستقر شدهاند، حق انتفاع و سایر هزینهها را پرداختهاند، اظهار داشت: وقتی فعالان اقتصادی با وجود پرداخت این هزینهها، در شهرکهای صنعتی مستقر میشوند و از امکانات برخوردار نیستند، باید چه کنند؟
مهدی پورقاضی افزود: صاحبان صنعت احساس نمیکنند که متولیان این بخش به دنبال رفع مشکلات آنها هستند و خود را با رقبای خود در خارج از کشور مقایسه میکنند. با وجود تسهیلاتی که در دیگر کشورها به فعالان اقتصادی ارائه میشود، چگونه انتظار میرود که تولید کنندگان ایرانی رقابت کرده و بتوانند کالا صادر کنند؟ مسئولان دولتی باید با جدیت بیشتری نسبت به رفع مشکلات شهرکها اقدام کنند.
يك عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران نیز پیشنهاد کرد که فهرستی از نیازهای شهرکها تهیه شود و متولیان دولتی شهرکها از یکسو و فعالان بخش خصوصی از سوی دیگر برای تحقق آنها فشار بیاورند.
علیرضا میربلوک همچنین توصیه کرد که دولت بهجای ایجاد شهرک جدید صنعتی به دنبال تکمیل شهرکهای موجود باشد.
علیاکبر حجت که از شهرک صنعتی یزد در این نشست حضور یافته بود نیز گفت: فعالان اقتصادی به نیت سرمایهگذاری در شهرکها زمین خریداری نمیکنند؛ اما ممکن است پس از چند سال، صنعت آنها پا نگیرد و قصد خروج از شهرک را داشته باشند. بنابراین انتظار این است که زمینهای آنها به قیمت روز به فروش برسد.
محسن ملایی، عضو هیأت مدیره شركت خدماتي شهرک صنعتی عباس آباد نیز از بیثباتی مدیریتی در شرکت شهرکهای صنعتی تهران انتقاد کرد و گفت: شهرک صنعتي عباس آباد از نظر دسترسی به زیرساختهای اولیه در خطر قرار دارد و به سوی شرایط بسیار بحرانی پیش میرود.
مشکلات شهرکهای صنعتی مشابه است
در ادامه این نشست، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي تهران با اشاره به اینکه ذات مشکلات در اغلب شهرکهای صنعتی مشابه است، گفت: واحد تولیدی ما در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و مشکلات ما نیز با آنچه فعالان مستقر در شهرکها بیان کردند، متفاوت نیست. مسأله کشور این است که دولت، بودجهای را پیشبینی کرده و امکان تخصیص آن را ندارد. واحدهای صنعتی نیز در شرایطی نیستند که وظایفی را که دولت برعهده دارد، ایفا کنند. وقتی بودجه لاغر میشود، تولید فعالان اقتصادی نیز لاغر میشود.
محمد اتابک توجه به هزینه نگهداری شهرکها را ضروری دانست و پیشنهاد کرد که فهرستی از اولویتها و کارهای قابل انجام و غیرقابل انجام تهیه شود که در مورد بخش دوم، یعنی غیرقابل انجامها انتظار ایجاد نشود و در ادامه برای تحقق آن برنامهریزی صورت گیرد.
محمد مهدی فنایی، دیگر عضو این کمیسیون هم خواهان مقایسه تطبیقی میان شهرکهای صنعتی ایران با کشورهایی نظیر امارات و ترکیه شد تا روش و شیوه مدیریت و اداره و مواجهه با مشکلات نیز با هم مقایسه و بررسی شود.
تلاش برای رفع محدودیت ماده 11 قانون هوای پاک در مورد شهرکهای صنعتی
در ادامه، پس از آنکه فعالان اقتصادی نقطه نظرات خود را بیان کردند، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت توضیح داد که پول هیچ شهرکی در امور دیگر هزینه نشده است.
محسن صالحينيا همچنین با اشاره به برخی گلایهها در مورد محدودیتهای توسعه واحدها در شهرکهای صنعتی گفت: درنظر داریم پیشنهادی به کمیسیون تخصصی دولت ارائه کنیم که محدودیت ماده 11 قانون هوای پاک در مورد واحدهای مستقر در شهرکها لغو شود. همچنين پیشنهاد میکنیم که این موضوع در شورای گفتوگو نیز مطرح شود.
وي در ادامه عنوان کرد که شرکت شهرکهاي صنعتي یا حق انتفاع را کامل دریافت نکرده یا اگر قرار بوده، این حقوق انتفاع را بودجه عمرانی ترکیب کند، بودجه عمرانی را بهموقع دریافت نکرده است.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران با بیان اینکه مکلف به ایجاد و توسعه 90 ناحیه صنعتی در كشور هستیم ادامه داد: معمولاً این نواحی صنعتی دارای توجیه اقتصادی بوده و 80 درصد توسعه آنها تقاضا محور است.
صالحينيا افزود: در صورت تصویب اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرکهاي صنعتي، شهرکها این اعتبارات را بر اساس مالیات پرداختی دریافت میکنند. همچنین اگر این بند به تصویب برسد، برای تخصیص آن نظر تشکلها و شرکتهای خدماتی شهرکها را جویا خواهیم شد.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي تهران نیز در جمعبندی مباحث این نشست، از تشکیل کارگروهی برای رصد چگونگی رفع مشکلات زیرساختی در شهرکها خبر داد که هر 2 تا 3 ماه یک بار تشکیل جلسه خواهد داد.
محمد رضا زهرهوندی همچنین عنوان کرد که کمیسیون، مشکلات شهرکها را طی فهرستی به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ارائه خواهد کرد و در عین حال، تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و رفع محدودیت شعاع 120 کیلومتری در شهرکها را نیز مورد پیگیری قرار میدهد.
© گزارش تصويري
نظر دهید