در نشست بررسی راهکارهای توسعه چابهار مطرح شد:
ترغیب بخش خصوصی برای حضور فعالتر در بندر چابهار
در نشست بررسی راهکارهای توسعه چابهار كه روز سهشنبه با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگانی از سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان ملي استاندارد، سازمان بنادر و دریانوردی و شركت کشتیرانی ج.ا.ايران برگزار شد، راهکارهای توسعه این بندر در حوزه صادرات و واردات کالاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بر ترغیب و تشویق بخش خصوصی برای حضور فعالتر در بندر چابهار تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران، در نشست بررسی راهکارهای توسعه چابهار كه روز سهشنبه با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگانی از سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان ملي استاندارد، سازمان بنادر و دریانوردی و شركت کشتیرانی ج.ا.ايران برگزار شد، راهکارهای توسعه این بندر در حوزه صادرات و واردات کالاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در اين نشست با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و چابهار اظهار داشت: توسعه متوازن بنادر جنوبی ایران از لحاظ امنیتی و استراتژیکی حائز اهمیت است و از ابتدای قبول مسئولیت قائم مقامی امور بازرگانی وزارت صمت بر روی رونق بندر چابهار بهعنوان یک بندر استراتژیک تجاری در کنار بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی و خرمشهر تأکید داشتم.
حسین مدرس خیابانی با اشاره به برخی ظرفیتهای بندری چابهار برای پهلوگیری کشتیها گفت: وجود ۵ اسکله بینظیر با ظرفت ۸.۵ میلیون تن بارگیری سالانه در فاز اول با آبخوری 14.5 در 16 متر و پهلوگیری همزمان 5 کشتی از مزایای این بندر است و با پهلوگیری کشتیها، موضوع فعال سازی انبارهای این منطقه و هدایت بخش خصوصی به سمت انبارسازی نیز قوت میگیرد.
وي با تأکید بر اینکه تراکم بار و کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) به لحاظ امنیتی نیز قابل قبول نیست، افزود: چابهار میتواند جایگزینی استراتژیک برای این موضوع باشد و در زمان جنگ نیز بهواسطه امنیت این بندر، کشتیها چابهار را برای پهلوگیری و تخلیه بار انتخاب کردند که درپي آن حتی انبارهای طریق القدس راه اندازی شد که در حال حاضر نیز باید این انبارها را برای شرایط جدید فعال کنیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اعلام اینکه بیش از 280 هزار تن کالاهای اساسی در بندر چابهار تخلیه شده است، اضافه كرد: هم شرکت پشتیبانی امور دام و هم شركت بازرگاني دولتي ايران را مکلف به تخلیه بارهای خود در این بندر استراتژیک کردهایم و بخش خصوصی را نیز برای حضور فعالتر در این بندر ترغیب و تشویق ميکنیم.
مدرس خیابانی با بیان اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و کریدور شرق محسوب می شود، ادامه داد: باید بر روی صادرات بخشی از مواد معدنی کشور از طریق بندر چابهار برنامهریزی شود تا کشتیهایی که در این بندر پهلو میگیرند، به اصطلاح دو سر بار شوند.
صادرات محصولات شهرکها و نواحی صنعتی شرق کشور از طریق چابهار
محسن صالحینیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نيز در این نشست بر اطلاعرسانی و هماهنگی براي صادرات محصولات شرکتها و واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی شرق کشور از طریق بندر چابهار و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی جاسک از طریق این بندر تأکید کرد.
تسهیل فرآیندهای گمرکی در بندر چابهار
همچنين محمد سعید اصل سعیدیپور مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اين نشست با اشاره به برگزاری کنفرانس توسعه چابهار از سوی این سازمان و با حضور 17 کشور در سال گذشته، تصریح کرد: بر روی تسهیل فرآیندهای گمرکی و تسهیل و تسریع در قوانین مرتبط با صادرات و واردات در این منطقه باید کار شود.
ترغیب معدن داران شرق کشور برای انتقال بار خود از بندر چابهار
در ادامه این نشست نيز امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران با تأکید بر ترغیب معدن داران شرقی برای انتقال بار خود بهجای بندر امام خمینی(ره) از بندر چابهار، بیان کرد: مسیر صادرات مواد معدنی کشور افغانستان از سمت گواتر پاکستان باید به سمت چابهار بیاید.
در این نشست همچنین سید رضا مفیدی مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص صادرات محصولات پلنت خودروسازی نیشابور که در شرق کشور واقع شده است از طریق چابهار و ترانزیت محصولات ایران خودرو خراسان از این کریدور مطالبی را ارائه کرد.
نماینده شرکت کشتیرانی ج.ا.ايران نیز بر روی اعمال معافیتهای منطقه آزاد چابهار برای کشتیهایی که از طریق بندر چابهار صادرات انجام میدهند، تأکید کرد.
شايان ذكر است، موارد مطرح شده در این نشست، پس از جمع بندی در قالب مصوبات شورای توسعه بندر چابهار ابلاغ خواهد شد.