در نشست بررسی اولین برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش عنوان شد:
رزم حسيني: لزوم استفاده از ظرفیت واحدهای کوچک و متوسط تولیدی براي حرکت به سمت اقتصاد بزرگ مقیاس/ آقامحمدي: شکل گیری و توسعه خوشههای صنعتی برای تولید و اشتغال در مناطق مختلف جغرافیایی کشور بهصرفه و دارای مزیت است
علیرضا رزم حسینی در نشست بررسی اولین برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش، ضمن قدرداني از اقدامات و پیگیریهای معاونتها و مدیريتهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين تشکلهای بخش خصوصی در راستاي تدوین این سند ملي افزود: اولویتهای صنعتی که در اين وزارتخانه احصاء شده بود، تدوین شد و در دست اقدام برای تصویب در صحن دولت است و امیدواریم هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط بین واحدهای صنعتي كوچك و بزرگ در حوزه تولید و ایجاد برندهای بینالمللی، سیاست وارداتی اين وزارتخانه را مبتنی بر تقویت تولید داخل اعلام کرد و گفت: باید در حوزه تولید و برند سازی، بخشهای مختلف بازار مصرف را درنظر گرفت.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در نشست بررسی اولین برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش، ضمن قدرداني از اقدامات و پیگیریهای معاونتها و مدیريتهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين تشکلهای بخش خصوصی در راستاي تدوین این سند ملي افزود: اولویتهای صنعتی که در اين وزارتخانه احصاء شده بود، تدوین شد و در دست اقدام برای تصویب در صحن دولت است و امیدواریم هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد.
وي با تأکید بر اینکه تمامی اسناد و برنامهها باید مبتنی بر سند راهبردی صنعتی کشور باشد، اضافه کرد: این سند نیز باید بهعنوان یک سند پایدار و چند ساله، ضمیمه سند راهبردی صنعتی کشور شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، مشخص بودن مدیریت اجرایی این سند را یکی از شرایط توفیق اجرای آن دانست و ادامه داد: در کنار مشخص کردن مدیریت اجرای این سند، تشکیل کارگروه نظارت بر حسن اجرای سند متشکل از بخش خصوصی و بخش دولتی و چگونگی اجرای آن نیز در موفقیت عملیاتی شدن این سند از اهمیت بالایی برخوردار است.
رزم حسيني زمان بندی اجرای پروژه را از دیگر عوامل مهم در اجرای سند توسعه صنعت پوشاک و کفش عنوان کرد و اظهار داشت: برای ریل گذاری اجرای این سند میبایست همه جوانب آن از مدیریت، چگونگی اجرا و زمان بندی درنظر گرفته شود.
وي با اشاره به حرکت جهانی به سمت اقتصاد بزرگ مقیاس، بر لزوم استفاده از ظرفیتهای واحدهای کوچک و متوسط تولیدی با حمایت بنگاههای بزرگ در کشور تأکید کرد و گفت: خرده فروشی و جزیرهای کار کردن واحدهای تولیدی در کشور به معنای افزایش آسیب پذیری این واحدها در مقابل تغییرات سیاستهای تجارت بینالمللی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه واحدهای مختلف صنفی و صنعتی و حرکت به سمت برند سازی را موجب پایداری فعالیت اقتصادی این واحدها دانست و با یادآوری ابلاغ "تولید بدون کارخانه" افزود: یکی از موضوعات مرتبط با اجرای این سند، ایجاد شرکتهای بزرگ ایرانی و صاحب برند بینالمللی است که این امر نیازمند ایجاد ارتباط و همکاری بین واحدهای بزرگ با واحدهای كوچك و متوسط است که در این سند به آن توجه شده است.
رزم حسيني در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت زنجیره تأمین در این صنعت اشاره کرد و تکمیل زنجیره تأمین را یکی از شرایط موفقیت هر صنعت عنوان کرد.
وي برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سیاست کلی نظام را در حوزه واردات مبتنی بر حمایت و تقویت تولید داخل توصیف و تأکید کرد: در این زمینه با ابزارهای مختلف مانند عوارض و مصوبات مربوط به ممنوعیتهای وارداتی در این جهت حرکت میکنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز خرسندی از تبیین این سند، تقسیم بندی بازار مصرف مبتنی بر قدرت خرید مردم را ضروری دانست و اضافه كرد: اگر با بررسی و تقسیم بندی بخشهای مختلف جامعه مصرف کننده، تولید و برند سازی در این صنعت انجام شود، شاهد رشد و توسعه در این صنعت خواهیم بود.
رزم حسيني خاطرنشان كرد: بخش بزرگی از ضمانت موفقیت اجرای این سند وابسته به عملکرد، مطالبه گری، رصد و پایش بخش خصوصی است و امیدواریم با همت و پیگیری فعالان این بخش شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه صنعت پوشاک و کفش کشور باشیم.
برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش، گامی رو به جلو برای تسهیل فرآیندها
يك عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نيز در اين نشست برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش را گامی رو به جلو برای تسهیل فرآیندها و توسعه همه جانبه در این صنعت راهبردی عنوان كرد.
علی آقامحمدی اظهار داشت: با تصویب این سند راهبردی، واحدهای صنفی بهتدریج با هم افزایی به سمت صنعتی شدن میروند و برای حضور در بازارهای جهانی بیشتر از گذشته آماده خواهند شد.
وی همچنین بر نقش و جایگاه بخش خصوصی در تدوین این سند راهبردی برای تعالی صنعت پوشاک و کفش تأکید کرد.
رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص راهکارهای مبارزه با قاچاق در این حوزه بیان کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق پوشاک و نساجی کار را باید به خود صنوف بدهیم. هیچ برند خارجی مجوز فعالیت در کشور ندارد، اما به اسم برند خارجی، پوشاک قاچاق وارد کشور شده و در فروشگاهها توزیع میشود که باید از این کار جلوگیری بهعمل آید.
آقامحمدی بر عملیاتی شدن مصوبات جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد و افزود: همه باید به مسیر تولید برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، توسعه و اشتغال آفرینی بیایند.
وی به روستای "لتگاه" استان همدان بهعنوان قدیمیترین مرکز جوراب بافی کشور نيز اشاره و اضافه كرد: این روستا به دلیل موقعیت استراتژیکی، یکی از روستاهای موفق در صنایع کوچک، از جمله تولید جوراب در سطح شهرستان بهار بهشمار میآید که حتی از کشورهایی مانند افغانستان و عراق مستقیم برای خرید به این روستا میآیند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: الگوی روستای "لتگاه" بهعنوان یک نمونه موفق میتواند در محلات شهرهای بزرگ پیاده سازی و اجرا شود.
آقامحمدی همچنین بر شکل گیری، شناسایی و توسعه خوشههای صنعتی (طرحی با محوریت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران) تأکید کرد و گفت: شکل گیری خوشههای صنعتی و تدوین برنامه راهبردی برای توسعه آنها برای تولید و اشتغال بهخصوص در مناطق مختلف جغرافیایی كشور بهصرفه و دارای مزیت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود "تولید بدون کارخانه" را ظرفیتی برای توسعه صنعتی دانست و يادآور شد: این موضوع در کشورهای توسعه یافته و صنعتی دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده که باید جدیتر دنبال شود.
رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری همچنین بر موضوع برندینگ برای بازاریابی و توسعه صادرات تأکید و خاطرنشان کرد: روی مسأله برندینگ بهخصوص برندینگ پوشاک ارزان قیمت برای یافتن بازارهای صادراتی متنوع باید کار شود.
تدوین برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک در 4 محور
در ادامه اين نشست، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد تولید 23 محصول از بین 24 محصول منتخب صنعتی در یک ماه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: در این بازه زمانی شاهد رشد ۱۶۲ درصدی جوازهای تأسیس و ۷۵ درصدی پروانه بهره برداری صنعتی هستیم.
مهدی صادقی نیارکی با تشریح روند شاخصهای صنعتی در سال جاری بیان کرد: در سال جاری بیش از ۲ هزار و ۹۲ فقره جواز تأسیس صنعتی صادر شده و این درحالی است که در سال گذشته ۷۹۹ جواز صنعتی صادر شده بود.
وی با اشاره به روند افزایشی ۲۳ محصول منتخب صنعتی در كشور افزود: در این بازه زمانی، تولید انواع پاپوش و کفش بیش از 74 درصد و صنعت چرم بیش از 46 درصد رشد داشته است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: همچنین تولید نخ فیلامنت پلی استر حدود 37 درصد و نخ سیستم پنبهای، ترکیبی الیاف مصنوعی بیش از 144درصد و الیاف پلی استر بیش از 19 درصد افزایش داشته است.
صادقی نیارکی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اقدامات انجام شده برای تدوین سند راهبردی در ۴ زنجیره صنعتی پرداخت و ادامه داد: در سال گذشته توسعه ۴ زنجیره صنعتی لوازم خانگی، پوشاک و کفش، فلزات گرانبها و غذایی و آشامیدنی که ۴۰ درصد ارزش تولیدات صنعتی را دربر می گیرد، هدف گذاری شد و امروز شاهد رونمایی از اولین برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش هستیم.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه زنجیره صنعت پوشاک در داخل کشور قابل تأمین است، خاطرنشان کرد: با توجه به مزیتهای صنعتی که در زنجیره پوشاک وجود دارد، پیش نویس برنامه عملیاتی برای توسعه این صنعت راهبردی در 4 محور تدوین شد و بهزودی بهعنوان نقشه راه براي اجرا به تشکلهای تخصصی ابلاغ خواهد شد.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد با ابلاغ این برنامه عملیاتی که حاصل تلاش تشکلهای تخصصی، صنایع پیشران و نهادهای اجرایی تصمیم ساز و تصمیم گیر است، شاهد تداوم روند افزایشی تولید در این صنعت راهبردی باشیم.
© گزارش تصويري
نظر دهید