جهش تولید و روان شناسی اقتصادی
محمد صابری
دستیابی به شعار جهش تولید نیازمند فضای مطلوب روان شناسی است تا همه ظرفیتها در مسیر ایجاد ثروت قرار گیرد. در این راستا استاندارد، پیشران و لازمه جهش تولید است.
هویت علم اقتصاد را "تولید" تشکیل میدهد و تولید هم تابع اصول علمی و ریاضی و البته عوامل جامعه شناختی و روان شناسی است. روان شناسی اقتصادی هم به معنی تحلیل عوامل و رفتارهایی است که انگیزه همه ارکان مستقیم و غیرمستقیم تولید و ایجاد ارزش افزوده یا ثروت واقعی را تقویت میکند تا امیدواری به رشد و توسعه و رونق اقتصادی به حداکثر برسد.
هویت جامعه شناسی تولید به این است که همه مردم در یک جامعه با همه منابع و دانش و توان خود وارد عرصه تولید واقعی شوند و همه بازارهای اقتصادی، اعم از پول و کار و کالا و سرمایه هم در خدمت تولید ملی قرار گیرند؛ تولیدی که هم در عرصه داخلی مورد احترام مصرف کنندگان و خانوارهاست و هم در خارج، از توان رقابتی بالاتری برخوردار است. این یعنی تولید هم باید همراه با استانداردها باشد.
از طرف دیگر "جهش تولید ملی" بهعنوان شاه کلید اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم نیازمند فضای مطلوب روان شناسی است تا همه ظرفیتهای ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت در همه مختصات سرزمین و جغرافیای طبیعی و انسانی و اقتصادی فعال شود و در مسیر ایجاد ثروت قرار گیرد.
برای این کار باید فضای اقتصادی همراه با انگیزه اقتصادی و سودآوری و نفع فردی و جمعی و ملی فراهم شود و البته شالوده همه این تلاشها، رعایت بهداشت مالی و استانداردهای اقتصادی و تولید است. یعنی استاندارد، پیشران و لازمه جهش تولید است.
• مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان ملی استاندارد
نظر دهید